O ZAŁOŻYCIELU
Wojciech Waśniewski poznał golfa w wieku 12 lat na obozie juniorskim w Binowie, gdzie też trenował i grał przez 7 kolejnych lat do czasu wyjazdu na studia. W golfie pokochał wyzwanie, wolność i spokój.
Osiągnął handicap 4 i przez dwa lata trenował z kadrą narodową juniorów, rywalizując w turniejach w całej Polsce. Jednak niemal od samego początku bardziej od grania interesował go golf z drugiej, trenerskiej strony.
Jeszcze jako junior pomagał swoim trenerom w zajęciach dla młodszych dzieci i dorosłych, co skłoniło go do związania swojej zawodowej przyszłości z nauczaniem golfa.
Od 2012 do 2015 roku mieszkał w Birmingham w Anglii, gdzie studiował Applied Golf Management Studies na poziomie licencjackim. AGMS to jedyny w swoim rodzaju, prestiżowy kierunek prowadzony przez wysoko plasującą się w światowych rankingach uczelnię University of Birmingham oraz związek zawodowych golfistów Wielkiej Brytanii i Irlandii (PGA of Great Britain & Ireland).
Podczas studiów zgłębiał szeroką wiedzę m.in. z zakresu anatomii, pedagogiki, psychologii, biomechaniki zamachu golfowego czy inżynierii materiałowej. Na zakończenie studiów przeprowadził badanie dotyczące ścieżek rozwojowych najlepszych polskich golfistów. Studia ukończył z najwyższą oceną (First Class). Następnie również z najwyższą oceną (Distinction) ukończył zaoczne studia magisterskie (MSc Sport Coaching (Trener Sportu)) na tej samej brytyjskiej uczelni. Badanie magisterskie poświęcił opiniom początkujących golfistów na temat nowych metod nauczania (pedagogika nielinearna).
Pracował jako trener golfa przez cały okres studiów: na uniwersytecie podczas roku akademickiego, a poza rokiem akademickim w Binowo Park Golf Club oraz w Akademii Davida Leadbettera w resorcie La Manga Club w Hiszpanii. Nieustannie udoskonala swój warsztat i uczy się od najlepszych trenerów na świecie. Wiele czasu spędził, wizytując i obserwując innych trenerów golfa w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji i Polsce. Jest członkiem PGA Polska (Fully Qualified Golf Professional). Jest również certyfikowanym trenerem Titleist Performance Institute, US Kids Golf, oraz członkiem Junior Golf Alliance.
Trenerami, którzy mieli na niego dotychczas największy wpływ są Adam Young (www.adamyounggolf.com), Neil Plimmer (JOLF), Kendal McWade (Instinctive Golf), Lynn Marriott, Pia Nilsson (Vision 54), Fred Shoemaker (Extraordinary Golf), Michael Hebron (NeuroLearning for Golf) czy Mark Bull (Mark Bull – 3D Golf Analysis).
Pasjonat golfa juniorskiego, rekreacyjnego i alternatywnych sposobów treningu. Zainteresowany dysproporcjami między „nauczaniem” a „uczeniem się” w sporcie. Nie może zrozumieć dlaczego nauka golfa jest kojarzona z driving range’em, a nie polem golfowym, gdzie w golfa się gra.
Za swoje główne zadanie uważa zarażanie kolejnych osób pasją do golfa i pomoc grającym uczniom w osiągnięciu ich celów związanych z golfem. Wie, że cele te dla każdego mogą być różne, od poprawy koncentracji przez uderzanie bez bólu, polepszanie umiejętności czy dążenie do rywalizacji na najwyższym poziomie aż do “pracy” nad radością z gry.
Uczulony na trawy, golfowe mity, pseudonaukę i zakaz noszenia dżinsów w klubach golfowych.
Aktywny w mediach społecznościowych, gdzie regularnie dyskutuje z najlepszymi trenerami golfa na całym świecie. Oprócz EduGolf.pl, prowadzi również blog i podcast dla trenerów ParticipationCoaching.com o tematyce efektywnego nauczania graczy początkujących, rekreacyjnych i juniorów.
Od września 2015 do października 2016 współpracował głównie z Kamień Country Club (na pomorzu zachodnim).
W sezonie 2017 współpracował z Binowo Park Golf Club i Polem Golfowym Zawarcie.
Od 2018 związany z Binowo Park Golf Club.
Autor przyjętego przez MSiT wieloletniego programu szkolenia sportowego w golfie dla szkół i oddziałów sportowych, stworzonego na zlecenie Polskiego Związku Golfa. W latach 2018-2019 członek sztabu szkoleniowego Kadry Narodowej Polskiego Związku Golfa.
Od maja 2019 stoi na czele szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce jako Dyrektor Edukacji PGA Polska.
Od lutego 2020 pracuje również dla Confederation of Professional Golf (CPG), międzynarodowej organizacji zrzeszającej narodowe PGA, w roli Education Managera, pracując nad międzynarodowymi projektami w edukacji golfowej.
Aktualnie
- Dyrektor Edukacji oraz Członek Zarządu – PGA Polska
- Education Manager – Confederation of Professional Golf
- Wiceprzewodniczący Rady Trenerów – Polski Związek Golfa
- Trener Koordynator Kadry Wojewódzkiej województwa zachodniopomorskiego
- Trener golfa (koordynator sekcji juniorskiej) – Binowo Park Golf Club
- Autor – Golf&Roll
Możesz odwiedzić profil Wojciecha na portalu LinkedIn lub zajrzeć na jego prywatną stronę.
Filozofia nauczania golfa
Po pierwsze – dobra zabawa! Staram się, żeby wszystkie lekcje, kursy i treningi były przede wszystkim ciekawe i angażujące, zwłaszcza pracując z juniorami i początkującymi. Dobry trening juniorski to taki, po którym dzieci chcą wrócić na pole. W zasadzie to z dorosłymi jest podobnie!
Po drugie – nauka golfa to nie tylko żmudne szlifowanie techniki pełnego zamachu. Taktyka, metody i jakość treningu, kontrola emocji, koncentracja, przygotowanie motoryczne, wyczucie, odczytywanie warunków, umiejętności gry z różnych sytuacji… Funkcjonalna, bezpieczna dla ciała i dopasowana do zawodnika technika to bardzo istotny, ale nie jedyny, element golfowej układanki! Z tego względu znaczną część treningu spędzam z uczniami na polu golfowym – w końcu tam się w golfa gra.
Po trzecie – częściej pytam, niż instruuję. Zmuszam uczniów do myślenia i odkrywania w sobie odpowiedzi na problemy rzucane w nich przez golfa, lub przez misternie skonstruowane przeze mnie zadania. Choć nie zawsze.
Po czwarte – ta filozofia może się zmienić!
Jeśli chcesz poznać golfa w całej okazałości, albo nauczyć się lepiej wykorzystywać swój naturalny zamach, czuć większą swobodę i radość podczas gry, czy też bez rewolucji w technice swingu osiągać lepsze wyniki na polu – zapraszam do współpracy.